ABAP Workbench:ABAP kod editörü(ABAP editör),fonksiyon modül
editörü(function builder),kullanıcı ekran oluşturucu(screen
painter),veri türü sözlüğü(data dictionary) ve sınıf oluşturucudan(class
builder) oluşur.SAP pek çok modülü kapsayan,ayrıntısı oldukca fazla
olan bir sistemdir.Bu sistem içerisinde ilgili alanlara erişebilmek
için transaction kodları dediğimiz kısa yollar
mevcuttur.ABAP ın bütün parçalarına eriştiğimiz transaction kodu : SE80
dir.Sadece kod geliştirme ortamına erişmek için kullandığımız kod ise
SE38 dir.Şimdi ABAP da kod yazacağımız ortamı tanıyıp ardından
programlama klasiği olan ekrana ‘merhaba dünya’ yazan programcığı
gerçekleştirelim:)
1-İlk adımımız SE38 transaction kodu ile ABAP editörüne geçiş yapmak.
2-Bizi yazacağımız programa dair özellikleri vermemiz bildirmemizin istendiği ekran karşılayacak.
Programımıza İsmini veriyoruz.Burada bilmemiz gereken şey ABAP da
sisteme dahil olmayan yani programcı tarafından extra olarak yazılmış
programlara isim verilirken ‘Z’ yada ‘Y ‘ ile başlanıyor olması.Bu durum
ABAP a özel bir özellik,kural haline gelmiş bir durum.Programa
‘Z_MERHABA’ ismini veriyoruz ve yarat seçeneğine tıklıyoruz.
3-Şimdi ise programa dahil özelliklerin belirleneceği bir alan
karşımıza çıkıyor.İlk alanda programla ilgili açıklamayı belirtmemiz
gerekiyor.Bunu daha sonra yazdıklarımızla karışmaması yada bizden başka
okuyacak olanlara anlaşılma sağlaması için yapıyoruz.İkinci alanda
programın tipi devreye giriyor ilk uygulamamız olacağı için
‘yürütülebilir programı’ seçiyoruz.Hemen altında programın statüsü
var.Burada ‘deneme programı’nı seçiyoruz ve ‘save ‘ diyoruz.
4-Bir
sonraki adımda paket seçimi yapmamız gerekiyor.Ancak şuan yazacağımız
program herhangi bir pakete dahil edilemeyeceğiiçin ‘local object’ i
seçiyor ve artık kodları yazacağımız editör ortamımıza ulaşıyoruz.
5-ABAP editöründeyiz artık.Kodlarımızı burada yazıp derleyeceğiz.İlk
olarak notepad i andıran kelime işlemci arayüzü bizi karşılar
.Programın iilk satırları ABAP ediötürü tarafından otomatik olarak
eklenir.Bu satırlar yorum satırıdır ve programın adını belirler.Bir
sonraki adıma geçmeden ortamı tanıyalım.
* 1-Düzenleme-görüntüleme modu arası geçiş tuşu (programı daha sonra
tekrar çalışmak için kaydettiğimiz zaman değişiklik yapabilmek için
düzenleme moduna geçmemiz gerekiyor yoksa kodlarımız üzerinde değişiklik
yapmaya imkanımız olmuyor)
* 2- Etkin olan-olmayan sürümler arası geçiş tuşu,
* 3- Programın içinden veya dışından başka bir nesneye erişim tuşu,
* 4- Enhancement kodlamaları,
* 5- Syntax kontolü(varsa hata hangi satırsa onu bulur),
* 6- Programın aktifleştirilmesi.(her program çalışmadan önce
aktifleştirilmeli aksi halde hatalara sebep oluyor),Ve bütün ABAP
programları ilk yazıldığında inaktiftir.
*7- Run.Programın yürütülmesi gerçekleştiriliyor(kısayolu F8),
*8- Nesne görüntüleme tuşu(oluşturduğumuz nesneleri görüntüler),
*9- Dolaşma pencelesi ,
*10- Programın içine kontrol noktası konulması (yani break point
koyarak programımızı adım adım işletmemzi ve varsa hataları bulmamzı
sağlıyor)
*12-Programın içerisine dışarıdan aktarma yapmamıza yarayan tuş.Bu
tuşla sorgu,fonksiyon kontrol mekanizması oluşturp ekleyebilriz.(örneğin
daha önce yazdığımız bir programı yeni program içinde kullanmak için)
*13-Kodlama yaparken güzel görünmesini,büyük küçük harf ayrımını ve blokları düzenlemeyi sağlayan tuş.
(Başlangıçta en çok syntax kontrolü,pretty
printer,düzenleme-görüntüleme modları arası geçiş ve run tuşları işimize
yarayacak.İlerledikce diğerleri de anlam kazanacak.)
6- İlk programcığı yazmak için artık hazırız.ABAP da string(metin)
tipinde bir çıktı alabilmek için “WRITE” komutunu kullanıyoruz.ABAP da
her satırın bitimine ‘.’(nokta) koyuyoruz.-Bu sytax kurallarından
birtanesi.- Ayrıca yorum satırı eklemekde mümkün.Bunun içinde tırnak
işaretini ‘ “ ‘ kullanıyoruz.Ayrıca ABAP da büyük/küçük harf
duyarlılığı yoktur.
7-Active edip run dediğimizde metnimiz program sonucu olarak gösterilmiş olacaktır.
Böylece ilk ABAP programımızı yazmış ve derleme ortamını kısaca öğrenmiş olduk.
0 Comments